Hietalahdenaltaan suunnitelmat saavat rajua palautetta
Hietalahden torin ja Hietalahdenaltaan alueelle suunnitellaan pääkonttoritason toimistorakennuksia. Suunnitelmat ovat keränneet jo 800 kommenttia.
Hietalahdenaltaan suunnitelmat ovat saaneet paljon kielteistä palautetta.
”Pääosa palautteesta on sellaista, jossa yleisesti ottaen vastustetaan alueen rakentamista”, kertoo verkkovastauksiin tutustunut arkkitehti Sinikka Lahti Helsingin kaupungilta.
Alueesta on kolme erilaista suunnitelmaa, ja ne ovat keränneet 800 kommenttia. Ehdotuksia voi kommentoida 18. huhtikuuta asti kerrokantasi.hel.fi/hietalahdenranta-ideasuunnitelmat -sivuilla.
Kaupunki on varannut Hietalahden torin ja Hietalahden altaan ympäristön HGR Property Partners Oy:lle. Kyseessä on kehittämisvaraus ja se on voimassa vuoden 2022 loppuun asti.
HGR on suomalainen kiinteistökehitys- ja sijoitusyhtiö. Se kertoo tavoitteekseen profiloida Hietalahden alue pääkonttorialueeksi sekä tiiviiksi osaksi Helsingin kantakaupunkia. Yhtiö on jo ostanut kaupungilta Kaartin Lasarettina tunnetun korttelin Hietalahden torin vierestä.
HGR:n yhdessä kaupungin ohjauksessa tuottamissa ideasuunnitelmissa uudisrakentamisen määrä on kaikissa kolmessa ehdotuksessa noin 35 000 kerrosneliömetriä. Tavoitteena on jatkaa kantakaupungin korttelirakennetta ja noudattaa alueen tyypillisiä kerroskorkeuksia.
Hietalahdenrannan autokaistat on kaikissa paitsi yhdessä ehdotuksessa esitetty siirrettäväksi Hietalahden altaan meren puolelle. Rantaan tulisi myös pyöräily- ja kävelyreitti. Hietalahden torin alle HGR suunnittelee pysäköintilaitosta.
Taru Reinikainen Pro Hietalahti -yhdistyksestä ihmettelee suunnitelmia.
”Syksyllä kaupunkilaiset saivat kommentoida alueen kehittämissuunnitelmaa. Yli 900 henkilöä vastasi, ja lähes kaikki vastustivat sekä toimistorakentamista että uutta liikennelinjausta.”
”Uusissa ideasuunnitelmissa kommentit on kuulemma huomioitu. Kuitenkin toimistorakentamisen määrä on alueella kasvanut ideasuunnitelmissa lähes puolella 35 000 kerrosneliömetriin.
Myös autokaistojen siirto ulommaksi maalaiturin mukaisesti hämmstyttää Reinikaista.
”Se, että avara merinäköala blokataan autobaanalla ei tuo merta lähemmäksi ja on Helsingin merellisen strategian vastainen.”
”Loukkaavinta on sanoa, että kehittäminen tehdään asukkaiden hyväksi, aivan kun kaupunkilaiset eivät itse tietäisi millainen miellyttävä kaupunkiympäristö on.”