Kontti sulattaa lunta Jätkäsaaressa ja kerää ”merkittävän määrän” muoviroskaa talteen

Clewat testaa lumensulattajaa Saukonlaiturilla Jätkäsaaressa. 

Ympäristöteknologiaan keskittyvän Clewatin lumensulattaja käyttää hyödyksi merivettä. Noin neljä kuorma-autollista lunta sulaa samalla sähköenergian määrällä, millä lataisi täyteen yhden täyssähköauton.

Lumensulattaja on ollut maaliskuun alusta käynnissä Jätksaaressa.

Kyseessä on ympäristöteknologiayritys Clewatin innovaatio, jossa meriveden lämpöenergiaa käytetään hyödyksi sulatuksessa. Kokeilu kestää maaliskuun ajan.

Laite on mitoiltaan kutakuinkin merikontin kokoinen. Lumi kipataan laitteen sisuksiin, ja sähkön voimalla merivettä kierrätetään laitteessa niin, että lumi sulaa. 

Laite ohjaa sulatukseen käyttämänsä meriveden takaisin mereen, hieman kylmempänä kuin se prosessia varten konttiin otettiin.

”Vesi tosiaan on kohtuullisen kylmää, mutta siitäkin saadaan sen verran lämpöä ulos, että lumi sulaa”, kertoo Clewatin hallituksen puheenjohtaja ja yksi perustajista Janne Saarikko.

Saarikko kertoo, että laite on toiminut hyvin. Yhden lumikuorman sulamiseen menee viitisen minuuttia.

Sähköenergiaa toki kuluu, mutta maltillisesti. Noin 15 kilowattia riittää yhden rekkakuormallisen sulatukseen. Laite siis sulattaa suurin piirtein neljä kuormallista lunta samalla energiamäärällä, millä lataisi kesivertosähköauton akun täyteen.

Jos kaikki tekniset innovaatiot laittaa hetkeisi syrjään, niin sulatuskontti tekee jäälle saman kuin kuin Hernesaaren kärjessä lumenjättöpaikalla pyöriva alus, joka potkurin virtauksella sulattaa lumen mereen. 

Alueen asukkaita kiinnostaa varsinkin se, että laite erottelee lumen seasta roskan pois, toisin kuin Hernesaaressa, missä lumi kipataan suoraan mereen.

Saarikon mukaan talteen otetun muoviroskan määrä on hyvin merkittävä.

”Erilaista pientä tunnistamatonta muovinpalasta kohtuullisen pajon. Ne mitä on mahdollista tunnistaa, ovat rakennusjätteet, erilaiset kääreet, suojamuovit ja tämäntyyppiset muovit. Näitä löytyy painomääräisesti kohtuullisen paljon.”

”On yksityisehnkilöiden aiheuttamaa roskakuormaa ja kaupallisen toiminnan aiheuttamaa roskaa. Ja molempia sieltä löytyy merkittävästi.”

Saarikon mukaan myös kasvomaskeja löytyy paljon lumen seasta.

Koekäytön ajan rekat kippaavat lumikuorman sulattajan viereen, josta kauhakuormaaja kauhoo lumet sulattajakoneen sisuksiin.

Saarikon mukaan tämä vaihe jää pois kokonaan, jos paikalle asennetaan pysyvämpi yksikkö. Se tulisi kelluvana laituriin, ja rekat tyhjentäisivät lumen suoraan laitteen sisälle. 

Stara on pohtimassa lumensulattajien hankkimista.

Clewatin ajatus on tarjota ”hajautettua lumiongelman ratkaisumallia”.

”Paikallisia sulatuslaitoksia, jotka eivät pidä merkittävää meteliä, eivätkä saastuta paikallisesti, ja jotka on kesäksi pois siirrettävissä”, Saarikkko markkinoi.

”Silloin kuljetusetäisyydet ovat lyhyempiä, jolloin kadut saadaan nopeammin ja helpommin puhtaaksi lumesta.”

Saarikko toivoo alueen asukkailta palautetta sulatuslaitteen toiminnasta.

”Olisi hyvä tietää, jos on jotain mikä meidän toiminnassa on koettu haittaa aiheuttavana, että tulevissa kohteissa ja tulevilla kerroilla osaamme toimia yksityiskohtien kohdalla eri tavalla.”

Palautetta lumensulattajasta voi lähettää osoitteeseen info@clewat.com

Rauno Hietanen
Jätkäsaari–Ruoholahti-lehti