Raimo jäi 53-vuotiaana koukkuun aikuisbalettiin
Raimo Asikainen oli 53-vuotias, kun hän kokeili ensimmäistä kertaa balettia. Kauden jälkeen lääkärintarkastuksessa hän oli pari senttiä aiempaa pidempi. ”Keho oli ryhdistäytynyt.”
Tunnin aluksi Riitta Kronman saa puolentusinaa halausta.
”Täytän tänään 80 vuotta”, balettiharrastaja hymyilee.
”Aloin käymään balettiryhmässä 65-vuotiaana. En silloin kyllä uskonut, että vielä 15 vuotta myöhemminkin käyn täällä.”
Aikuisbaletttiryhmän maanantai-illan harjoitukset ovat käynnissä Aleksanterin teatterissa Bulevardilla. Ryhmäläiset tapaavat kutsua harrastustaan mamma- ja pappabaletiksi.
Balettitunnin vetäjä Aita Vuolanto asettuu peiliseinän eteen ja oppilaat seinustoille, toinen käsi tangolla. Kaksirimainen tanko kiertää salin muita seiniä, paitsi peiliseinää.
Nurkassa on pianokin, mutta sitä ei tänään soiteta. Klassinen musiikki tulee nauhalta.
”Plie, demi-plie”, Vuolanto toistelee samalla kun taivuttelee nilkkaansa ylös päkiän varaan ja takaisin alas.
Myös muita ranskankielisiä balettitermejä soljuu opettajan suusta.
Raimo Asikaisen vasen käsi on kiinni seinätangossa. Hän on tämän viikon harjoitusten ainoa mies. Asikainen vie jalkojaan ja käsiään eri asentoihin opettajan ohjeiden mukaan. Ilme on keskittynyt, ryhti on suora.
Metsäalan yrittäjä Asikainen on 56-vuotias. Hän aloitti baletin 53-vuotiaana.
”En ole koskaan ennen harrastanut balettia, enkä aikonutkaan harrastaa”, Asikainen kertoo.
Muutama vuosi sitten joulun alla yrittäjäjuhlissa Helsingissä kävi kuitenkin niin, että Asikaisen pöytäseurueeseen istahti baletinopettaja Aita Vuolanto miehensä Ollin – baletinharrastaja jo usemman vuoden ajan – kanssa.
Puhe pöytäseurueessa kääntyi nopeasti balettiin. Naamiaisteemaisten juhlien edetessä Asikainen lupasi, että tulee kokeilemaan balettia, jos samassa pöytäseurueessa istunut Jussi-niminen kaveri tulee myös mukaan.
”Tulin sitten tunnille tammikuussa, mutta Jussi ei tullutkaan. Eikä häntä muuten ole näkynyt vieläkään”, Asikainen kertoo.
Asikainen sen sijaan tuli uudestaan tunnille. Ja taas uudestaan seuraavalla viikolla.
”Sitten kävinkin koko kevään.”
”Ensimmäisen kerran jälkeen kehosta löytyi paljon sellaisia lihaksia, jotka eivät olleet aiemmin kipeytyneet missään muussa liikuntamuodossa. Se oli niin monipuolinen treeni.”
Asikainen on aiemmin harrastanut muun muassa lavatanssia ja kilpatanssia.
Ensimmäisen kevään balettiharrastuksen jälkeen Asikainen sai yllättäviä uutisia työpaikan lääkärintarkastuksessa.
”Olin kasvanut kaksi senttiä. Keho oli ryhdistäytynyt pelkästään näiden harjoitusten takia niin paljon”, hän pohtii.
Myös Asikaisen vaimo Marianne Asikainen käy aikuisbalettiryhmässä. Hän seurasi lajista innostunutta puolisoaan baletin pariin.
Balettiopettaja Vuolannon vetämässä aikuisbalettiryhmässä on noin kaksikymmentä aktiivista harrastajaa, ja noin neljä heistä on miehiä. Tammikuisena maanantaina ryhmäläisiä on paikalla kymmenkunta.
Ryhmäläisten keski-ikä on korkeahko, mutta ryhmän liikkeistä sitä ei huomaa. 71-vuotiaan opettajan jalka nousee korkealle liikesarjoissa.
Venyttely on huimaa seurattavaa. Harva on näin venyvä edes nuorilla päivillään.
62-vuotiaan Raija-Leena Söderholmin pää ulottuu suoran jalan polveen asti.
Söderholm kertoo aloittaneensa baletin viisivuotiaana lapsena. Baletista tuli myös työ. Hän tanssi ammatikseen balettia kolmekymmentä vuotta sitten, muun muassa Cats- ja Chicago-musikaaleissa.
”Baletin maailma voi joskus nuoremmilla olla vakavaa, mutta nämä rouvat hymyilevät itselleen ja nauttivat tanssista”, 62-vuotias Söderholm kuvailee.
Hän aloitti Aita Vuolannon aikuisbalettiryhmässä viitisen vuotta sitten. Ryhmän vanhempia jäseniä hän pitää esikuvanaan.
”Täällä on reilusti yli 70-vuotiaita ja 80 vuotta täyttäneitäkin, jotka eivät valita mistään. Vähän nuorempikin katsoo, että tuollaisella asenteella haluaa tästä eteenpäin itsekin tanssia”, Söderholm kehuu.
Kehun saa myös opettaja.
”Aita on niin loistavan ihana opettaja, ja sen lisäksi että hän on huippuammattilainen, hän osaa ottaa vanhat rouvat oikealla tavalla.”
Vuolanto on opettanut Suomessa balettia yli 30 vuotta. Aikuisbalettiryhmäkin hänellä on ollut parikymmentä vuotta.
”Huomasin, että aikuisbaletillekin on tarvetta. Aikuisillakin pitää olla mahdollisuus treenata. Olen vähän kehittänyt sitä systeemiä, miettinyt, mikä on aikuisille sopivaa, jotka haluavat liikkua kauniin musiikin tahdissa. Siitä se sitten lähti pikku hiljaa”, Vuolanto kertoo.
Vuolantoa työllistää aikuisbaletin lisäksi tänä keväänä Heli Aallon balettikoulun keväällä ensi-iltaan tuleva Lumikki ja seitsemän kääpiötä.
Loppuvenyttelyjen aikana Taina Engros heiluttaa kättään nopeasti ryhmäläisille ja livahtaa ulos salista. Uudessakaupungissa asuva Engros matkustaa maanantaisin edestakaisin pelkästään balettitreenien takia. Matkoihin kuluu aikaa yhteensä noin seitsemän tuntia.
Balettiryhmäläiset pitävät tiiviisti yhteyttä myös tanssisalin ulkopuolella. He ovat käyneet yhdessä katsomassa balettiesityksiä.
Toissa kesänä ryhmäläiset juhlivat opettaja Aita Vuolannon 70-vuotispäiviä tämän kotikaupngissa Pärnussa. Lähes koko aikuisbalettiryhmä oli mukana.
”Teimme pienen koreografian ja tanssimme hänelle hänen puutarhassan pihalla nurmikolla Se oli täydellinen yllätys hänelle, ja hän on monta kertaa sanonut myöhemmin, että se oli tosi hienoa.”
Rauno Hietanen, teksti ja kuvat
rauno.hietanen@ruoholahdensanomat.fi
Lue koko juttu helmikuun Ruoholahden Sanomista, näköislehteen pääset tästä