Testi: Ruoholahdessa joka toinen ajaa ylinopeutta aamuisin

Nopeusnäyttö kertoo ajoneuvojen nopeudet Ruoholahden kanavan sillalla Selkämerenkadulla. Alueen nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa.

 

Vuoden aikana henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia
tapahtui Ruoholahden ja Jätkä­saaren alueella seitsemän. Näistä kolme tapahtui Itämerenkadulla.

 

Kello 16.52 kolme taksia ajaa Selkämerenkadun sillan yli. Nopeusnäyttö vilkuttaa autoille punaisia lukuja 36, 34 ja 35.

Muutaman minuutin kuluttua henkilöauto ylittää sillan ja nopeusnäytöllä vilkkuu lukema 48. Se on iltapäivän mittauksen suurin nopeus. Reilusti yli puolet iltapäivän kuskeista noudattaa alueen 30 kilometrin tuntinopeutta. Neljäsosa kuskeista ajaa alle 25 kilometrin tuntivauhtia.

Ruoholahden Sanomat mittasi aamun, päivän ja illan ajonopeuksia Selkämerenkadun nopeusnäytön avulla. Nopeusnäyttö on asennettu kanavan ylittävä sillan valopylvääseen. Se näyttää Ruoholahden metroasemaa kohti ajavien ajoneuvojen nopeudet. Nopeuksia mitattiin kolmena eri päivänä syyskuun aikana.

 

Eniten ylinopeuksia ajettiin aamulla, eli juuri silloin, kun koulut, päiväkodit ja työpäivät alkavat,  ja kävelijöitä ja pyöräilijöitä on liikkeellä eniten. 51 prosenttia kuskeista eli yli puolet sai nopeusnäytön punaiselle.

”Kun tarkkaillaan koko valtakuntaa, niin yleensä eniten nopeuksia on iltapäivisin”, kertoo liikenneturvakeskuksen johtaja Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta.

Tutkimusten mukaan Selkämerenkadun kaltaiset nopeusnäytöt hiljentävät kuskien vauhtia, ainakin aluksi.

”Sitten kun nopeusnäyttö on ollut paikallaan pidempään, sen vaikutus pikkuhiljaa häipyy.”

Alueena Pasterstein kuvaa Ruoholahti–Jätkäsaarta haasteelliseksi.

”Satama ruuhkauttaa, ja ympäristö on liian ahdas ruuhkahuipuille. Itse olen nostanut keskusteluun sitä, että voisiko Mechelininkadulta tulevaan Porkkalankadun ramppiin saada kolmannen kaistan. Se lisäisi risteyksen vetokykyä.”

”Mutta jotainhan siihen olisi hyvä saada. Koska ongelma on pysyvä, niin siihen pitäisi saada pysyvä ratkaisu”, Pasterstein sanoo.

”Siinähän on ollut monenlaista tunnelia suunnitteilla, mitkä eivät ole toteutuneet ja nyt se näkyy tuossa.”

 

Poliisin onnettomuustilastoissa sataman liikennereitti Tyynenmeren- ja Mechelininkadun kautta Länsiväylälle erottuu selvästi.

”Vuosien 2012–2016 kartassa tämä on yhtä helminauhaa Länsisatamasta Länsiväylälle”, Pasterstein kuvailee.

”Itämerenkadulla on myös runsaasti onnettomuuksia metrolta Länsisatamankadun risteykseen.”

Näissä onnettomuuksissa kyse on enimmäkseen peräänajoista, joissa henkilövahinkoja ei ole ollut.

Ruoholahti–Jätkäsaaressa tapahtui henkilövahinkoon johtaneita tieliikenneonnettomuuksia poliisin tietojen mukaan seitsemän kappaletta vuonna 2016.

Poliisin tilastojen valossa alueen vaarallisin katu näyttäisi olevan Itämerenkatu. Henkilövahinkoon johtaneista onnettomuudesta kolme tapahtui siellä.

 

Koko juttu ja karttoineen ja lukijakyselykommentteineen löytyy uusimmasta Ruoholahden Sanomista, joka jaetaan tänä viikonloppuna (30.9.–1.10. 2017)  Ruoholahteen, Jätkäsaareen, Lauttasaareen, Etu-Töölöön sekä lähialueille.

 

Eikö lehti tullut kotiisi? Laita meili osoitteeseen toimitus@ruoholahdensanomat.fi  ja kerro, mistä rapusta on kyse, niin välitämme tiedon jakeluyhtiölle. Huoneiston numeroa ei ole tarpeen ilmoittaa.

Lehtiä myös saatavilla isot pinot Jätkäsaaren kirjastossa, Jätkäsaaren K-Marketissa sekä Selkämerenkadun R-kioskilla. Pienempiä pinoja lehteä on lähes kaikissa alueen liikkeissä.

 

Rauno Hietanen
rauno.hietanen@ruoholahdensanomat.fi