15 vuotta sitten: Lehti kehotti autoilijoita metron kyytiin
Ruoholahden Sanomat taivasteli maaliskuussa 2003 aamun liikenneruuhkia. ”Varmaankin näiden autojen joukossa on sellaisiakin, joiden kuljettajat voisivat jättää autonsa Porkkalankadun varrella olevaan […] pysäköintitaloon ja jatkaa sitten matkaansa […] metrolla”, lehti pohti.
Maaliskuun 2003 Ruoholahden Sanomat oli pääkirjoitussivullaan kyllästynyt aamuruuhkiin.
Lehti pohtii, että jos lännestä saapuvan ”henkilöautomassan” kuljettajista osa käyttäisi työmatkoillaan yleisiä kulkuneuvoja, näkisimme kerrallaan 10–40 henkilöauton asemasta yhden bussin.
”Varmaankin näiden autojen joukossa on sellaisiakin, joiden kuljettajat voisivat jättää autonsa Porkkalankadun varrella olevaan joko 11-kerroksiseen maamme suurimpaan yli 800 auton Ruohoparkki-pysäköintitaloon tai 1500 auton maanalaiseen Ruoholahden Kauppakeskuksen pysäköintitaloon”, lehti kirjoittaa.
”Ja jatkaa sitten matkaansa Ruoholahdesta 3–5 minuutin välein starttaavalla Metrolla tai jollakin lukuisista bussilinjoista tai raitiovaunulla numero 8”, kirjoitus jatkuu.
Pääkirjoituksessaan Jouko Liukkonen viittaa Ruoholahden kymmenvuotiskirjaan Naapurina Ruoholahti 1992–2002, joka ylitti uutisointikynnyksen myös Helsingin Sanomissa.
”Helsingin Sanomien haastattelussa kuitenkin todetaan, että ’ruoholahtelaiset eivät ole vielä kunnolla löytäneet asuinalueensa yrittäjien palveluja’.”
Liukkonen visioi erilaisia tapoja saada Ruoholahden läpi kulkevat kansalaiset käyttämään alueen palveluja.
”Mennä noutamaan näistä ryhmistä asiakkaita. Hehän ovat valmiiksi lähellä! Saada heidät poikkeamaan Ruoholahden yrityksiin. Tehdä heille edullisia tarjouksia! Antaa ohikulkijoille ’happy hour’ -ostoshoukuttimia!”, Liukkonen kirjoittaa.
Lehdessä silmään osuu ilmoitus Enirolta, joka mainostaa Helsingin Seudun Puhelinluettelon jakelutapahtumaa Ruoholahden Kauppakeskuksessa.
”Kansalainen, nouda oma 3-pack”, ilmoitus kehottaa.
Keskiaukeama käsittelee Salmisaaren aluetta, joka on vapautumassa käyttöön, kun voimalaitoksen hiilikasa siirretään maan alle.
”Toimitila-aluetta päästään rakentamaan vuonna 2004, kun maanalaiset kallioluolat ovat valmistuneet ja hiilen varastointi on kokonaisuudessaan siirretty niihin”, artikkelissa kerrotaan.
”Alueen suunnittelun tavoitteena on luoda korkealaatuista rakennettua ympäristöä arvokkaaseen tehdas- ja voimalaitosmiljööseen meren rannalle.”
Pikku-uutisessa lehti kertoo saaneensa useita puheluita, joissa kerrotaan, että myrkytettyjä nakkeja heitellään kanavan läheisyyteen.
”Siis koirien ulkoiluttajat, olkaa varovaisia, mutta samalla muistakaa kerätä pois lemmikkienne jätökset”, artikkelissa neuvotaan.