Atlantinsillan työt etenevät tiukassa aikataulussa
Siltaurakan on määrä valmistua toukokuussa 2021. Paalutustyöt ovat käynnissä, ja veden päälle rakentuu väliaikainen työsilta.
Atlantinsillan rakentaminen on täydessä vauhdissa Jätkäsaaren eteläkärjessä. Valmistuttuaan Atlantinsillalla kulkevat niin ratikat kuin autoliikennekin. Urakan on määrä olla valmis 31. toukokuuta 2021, ja raitiovaunujen on tarkoitus kulkea sillalla kesäkuussa 2021.
”Aikataulu urakassa on tiukka välitavoitteineen”, kertoo projektinjohtaja Jukka Repo Helsingin kaupungilta.
Atlantinsillan rakentaminen alkoi lokakuussa 2019. Kuluneiden kuukausien aikana mereen on tehty tukitäyttöjä ja Melkinlaiturin – eli Jätkäsaaren puoleisen rannan – vanhoja laiturirakenteita on kunnostettu ja vahvistettu.
Länsiterminaalin puolella katujen paalulaattojen paalutukset ovat käynnissä, samoin rannan tukimuurien paalutukset.
Veden päälle rakennetaa väliaikainen puukantinen silta. Sen avulla itse Atlantinsiltaa päästään rakentamaan. Ennen sillan käyttöönottoa puinen apusilta puretaan.
Repo kertoo, että urakassa tehdään Atlantinsillan lisäksi myös paljon pohjarakentamista, rantarakenteita, katuja, kunnallistekniikkaa, näköalatasanne ja osa Madeiranaukiosta.
”Lisäksi työmaa yhteensovittaa työnsä Helsingin sataman ja viereisten työmaiden kanssa useita työvaiheitaan.”
YIT rakentaa sillan Helsingin kaupungille noin 23 miljoonalla eurolla. Atlantinsillan on suunnitellut konsulttitoimisto WSP ja siltaa ympäröivät alueet ja rakenteet Ramboll.
Atlantinsillan rakentaminen saa Euroopan unionin tukea osana Länsisataman ja Tallinnan satamatoimintojen kehittämisen Twin-Port-hanketta.
Rauno Hietanen
rauno.hietanen@ruoholahdensanomat.fi
Tämä artikkeli ilmestyi tammikuun Ruoholahden Sanomissa (ilmestymispäivä 16.1. 2020). Lue koko lehti tästä