Harmistutko, jos joku käyttää katuja väärin?
PÄÄKIRJOITUS TOUKOKUU 2018
Harmittaako sinua, jos joku käyttää kaupunkia väärin?
Saatat kävellä kävelytietä, ja pyöräilijä ohittaa sinut olkapäätä hipoen. Huomautat asiasta, ja saatatte vaihtaa pari sanaa, kenties elehtiä käsillänne jonkin verran.
Tällaisessa kohtaamisessa saaattaa olla joskus kyse pyöräilijän piittaamattomuudesta, mutta monesti syyttävän sormen voi yhtä lailla osoittaa kaupunkisuunnittelun. Katuverkon vanha infra ei kenties enää vastaa nykyistä tarvetta. Pyörätie saattaa loppua epäloogisesti – niin kuin kaupungissa ne monessa kohtaa loppuvat – ja pakottaa pyöräilijän törmäyskurssille kävelijän kanssa.
Helsinki pyrkii suunnittelemaan katuverkon huomioiden sen kaikki käyttäjät. Kun kaupunkisuunnittelijat eivät ole kadulla vastaanottamassa palautetta, syytökset kohdistuvat siihen, joka näyttää käyttävän väärin yleistä tilaa.
Useimmat meistä ovat antaneet palautetta tai saaneet sitä muilta kadunkäyttäjiltä. Ehkä seuraavassa kohtaamisessa kadunkäyttäjät voisivat miettiä, onko virhe sittenkin kadussa, eikä sen käyttäjässä.
Asukkaidensa piittamattomuuteen kaupunki ei pysty puuttumaan, mutta se voi ratkaisuillaan tehdä piittaamattomuudesta vähemmän houkuttelevaa. Pyörätiet voisi erottaa väreillä paremmin kävelyteistä, asfalttiin voisi maalata jalanjäljet tai koiran tassun jäljet roskapönttöjen luokse ja niin edelleen.
Kadunkäytöllisesti ylivoimaisesti eniten jätkäsaarelaisia ja ruoholahtelaisia harmittaa juuri nyt rekkaliikenne. Tämä selviää esimerkiksi seuraamalla nettikeskusteluja alueelta.
Kumipyörien päällä kulkee entistä enemmän tavaraa, ja tämä näkyy myös Länsisataman liikenteessä. Katuverkko täyttyy, ja laivaan odottavat rekat jonottavat teiden varsilla. Asukkaat ovat kuvanneet rekkoja parvekkeiltaan, ja niistä päätellen jonotus on välillä villiä länttä.
Tämä hiertää Helsingin Sataman ja naapuruston suhteita. Kun päälle laitetaan vielä rakennustyömaaliikenne ja poikkeusreitit, sanasota on valmis. Länsisataman alue on ahdas, eikä nopeaa ratkaisua rekkaliikenteen sujuvoittamiseksi ole näköpiirissä.
Helsingin Sataman uusi toimitusjohtajaVille Haapasaari kertoo, että Satama pyrkii olemaan hyvä naapuri Länsisatamassa ja muilla satama-alueilla.
”Pyrimme hoitamaan yhteistyössä kaupungin kanssa asiat niin, että Satamalla on riittävä elintila siihen, että pystymme hoitamaan liikenteen järkevästi ja sujuvasti”, Haapasaari sanoo.
Haapasaaren haastattelu on julkaistu tuoreimmassa, keskiviikkona 9.5. 2018 ilmestyneessä Ruoholahden Sanomissa.