Jätkäsaaren liikenteestä keskusteluilta – yksi taho näyttää taas puuttuvan
PÄÄKIRJOITUS
Kun yksittäiselle kaupunkilaiselle annetaan mahdollisuus vaikuttaa, tilaisuus kannattaa käyttää. Nyt sellainen tilaisuus on tulossa.
Jätkäsaaren liikenneruuhkien purkamiseksi on paljon vaihtoehtoja, ja niitä käydään läpi keskusteluillassa lokakuun lopulla Huutokonttorilla.
Tilaisuudesta ei kannata jättäytyä pois, jos Jätksaaaren liikennejärjestelyt vähääkään kiinnostavat. Helsingin kaupungin järjestämässä keskusteluillassa ovat paikalla kaikki tahot, jotka Ruoholahden ja Jätkäsaaren liikenteestä jotain tietävät, ilmanlaadun ja joukkoliikenteen asiantuntijat mukaan lukien.
Tilaisuudessa kaupunki esittelee suunnitelmavaihtoehtoja muun muassa Länsilinkin ratikkalinjauksista. Asukkaiden kannattaa esitellä myös omia ideoita keskustelujen aikana. Saattaa olla, että juuri sinun ideasi auttaa paikallisen liikennesumpun ratkaisussa.
Ihan kaikki satamasta ja liikenteestä tietävät tahot eivät ole tulossa paikalle. Keskusteluilllan puhujalistalla ei ole yhtään varustamoiden edustajaa.
Jätkäsaaren ja Vuosaaren sataman infra on rakennettu – ja rakennetaan – sen käyttäjien eli varustamoiden toiveita mukaillen. Varustamoliiketoiminta perustuu massoihin. Rekkatonnistojen ja miljoonien matkustajien pitää päästä tehokkaasti laivaan ja sieltä pois, muuten varustamoiden viivan alle ei kerry tulosta.
Sen takia olisikin hyvä, jos varustamoiden edustajat pääsisivät myös tilaisuuteen.
Siltä varalta, että kutsua ei ole tullut, tämä olkoon avoin kutsu Tallink Siljalle, Eckerö Linelle ja Viking Linelle sekä muille Länsisatamasta toimiville varustamoille. Tulkaa 25. lokakuuta keskusteluiltaan ja kertokaa alueen asukkaille, millainen bisnes on liikutella tavaraa ja matkustajia merelta maalle ja toisin päin.
Ilta alkaa kello 17 Jätkäsaaren infokeskus-kirjastossa Tyynenmerenkatu 1:ssä, eli juuri sen reitin varrella, jota pitkin koko Länsisataman raskas liikenne satamista aiotaan jatkossa ohjata.
Samalla varustamon edustajat saavat tilaisuudessa ensi käden tietoa ja tunnelmia, että mitkä ovat alueen asukkaiden keskeisimmät kipupisteet sataman toimivuudessa.
Vuoropuhelua varustamoiden ja sataman läheisyydessä asuvien kaupunkilaisten kesken on liian vähän. Nyt olisi jo korkea aika tutustua alueen asukkaisiin ja kenties löytää lisää yhteisiä säveliä.
Yksinkertaistettuna varustamobisnes on tällaista: Kolmasosa liikevaihdosta tulee rahtiliikenteestä, kolmasosa matkalipuista ja kolmasosa viihteestä eli myydystä ruoasta, juomasta ja muista hyödykkeistä.
Kaikkia kolmea osaa varustamot tarvitsevat pitääkseen toimintansa kannattavina. Siksi järin suuria muutoksia tuskin on tulossa alueemme raskaaseen liikenteeseen. Rahti kulkee juuri sieltä, mistä matkustajaliikennekin.
Rauno Hietanen
rauno.hietanen@ruoholahdensanomat.fi
(Lokakuun 2018 Ruoholahden Sanomat jaetaan alueen koteihin ja yrityksiin torstaina 4.10.2018. Jakelualueeseen kuuluvat Ruoholahti, Jätkäsaari, Lauttasaari, Punavuori, Hernesaari, Sompasaari, Eira sekä Lehti- ja Kuusisaari)