PÄÄKIRJOITUS: Supermuseolle on jo paikka – Jätkäsaaressa

L3-makasiini on vapaana.

Sijoittamalla supermuseo Jätkäsaaren makasiinirakennukseen säästyisi pitkä jono euroja rakennuskuluissa.

 

Supermuseolle on olemassa valmis rakennus aivan nenämme alla.

Se on yli sata metriä pitkä. Sen vieressä kulkee Tyynenmerenkatu ja toisella puolella liplattaa merenlahti. Se on jo valmiiksi tyhjillään.

Jätkäsaaren L3-makasiini sopisi hyvin supermuseon eli Arkkitehtimuseon ja Designmuseon uudeksi tilaksi.

Supermuseohanke nousi otsikoihin elokuun lopulla. Opetus- ja kulttuuriministeriö esitti, että edellämainitut museot kannattaisi yhdistää ja että niitä varten rakennettaisiin uusi tila.

Uusia tiloja on ehdotettu Hietalahdenrantaan ja Eteläsatamaan. Uuden rakennuksen kustannusarvio on 60-80 miljoonaa euroa.

Vertailun vuoksi: joulukuussa avautuvan keskustakirjaston rakennuskustannukset ovat noin sata miljoonaa euroa.

Jätkäsaaren L3-makasiini on suojeltu rakennus, jolle ei ole löytynyt kunnollista loppukäyttäjää. Juuri tällaisten tyhjien ja suojeltujen rakennusten kanssa Helsinki painii jo nyt.

Sijoittamalla supermuseo Jätkäsaaren makasiinirakennukseen säästyisi pitkä jono euroja rakennuskuluissa. Samalla kaupunki saisi hyötykäyttöön rakennuksen, joka nykyisellään on vain tuottamaton rahareikä hyvällä sijainnilla.

L3-makasiini valmistui vuonna 1924. Se ehtisi aueta vielä satavuotispäivilleen supermuseona. L3 oli alun perin sataman varastorakennus. Sen on suunnitellut arkkitehti Lars Sonck.

Kaupunki on vuosia etsinyt L3:lle ostajaa tai pitkäaikaista vuokralaista. Viime keväänä rakennuksesta sai lähteä gallerioita ja ravintoloita sekä muita vuokralaisia, koska rakennuksen paloturvallisuus oli riittämätön.

Tyhjässä makasiinirakennuksessa tehdään parhaillaan paloturvallisuusremonttia.

L3-makasiinin pinta-ala tai muotokieli ei välttämättä riitä sellaisenaan päättäjille. Rakennuksen päälle voi kuitenkin rakentaa – jos suojeluluokitus sallii – futuristisen kattokerroksen, joka kielisi, että kyseessä on muotoiluun ja arkkitehtuuriin keskittynyt rakennus. Viereiseen Bunkkeri-rakennukseenhan ollaan tekemässä juuri näin: rakennetaan useita uusia kerroksia vanhan päälle.

L3-rakennuksen eteläpäädyssä on parkkipaikka. Sen tilalle pystyisi rakentamaan lisärakennuksen kiinni makasiiniin.

Lisärakennuksesta on syytä muotoilla niin näyttävä, että se houkuttelee osan miljoonista ohikulkijoista sisälle asti. Ja ohikulkijoita, niitä kyllä riittää. Makasiini on matkustajamääriltään Euroopan vilkkaimman laivasataman varrella.

 

Rauno Hietanen

rauno.hietanen@ruoholahdensanomat.fi