Ramppi, silta ja pari muuta tietyömaata
PÄÄKIRJOITUS – Liikennesuunnitelmista on viime viikkoina riittänyt puhetta rantakaupunginosissamme.
Helsingin kaupunki esitteli lokakuun lopun liikenneillassa Jätkäsaaressa ajatuksiaan siitä, miten lisääntyt satamaliikenne saataisiin entistä paremmin ohjattua pullonkaulakohdan eli Länsilinkin ohi Länsiväylälle.
Jo aiemmin kaupunki on kertonut suunnitelmista keskittää sataman liikenne Tyynenmerenkadulle.
Kaupunki on syksyn aikana tutkinut eri vaihtoehtoja, ja järkevimpänä on noussut esiin ramppiratkaisu. Siinä ramppi rakennettaisiin Mechelininkadulta Länsilinkin kohdalta kiinni Ruoholahdensiltaan, mistä matka jatkuisi jouhevasti Länsiväylälle.
Mechelininkatua pääsisi edelleen kohti Töölöä, kuten nytkin, mutta raskas liikenne ja muut Länsiväylälle haluavat pääsisivät rampin ylös kuljettuaan nopeasti moottoritielle. Myös toinen pullonkaula, eli risteysalue Ruoholahdensillan alla, vältettäisiin tällä ratkaisulla.
Samassa suunnitelmaehdotuksessa raitiovaunukiskot linjattaisiin kulkemaan keskellä Mechelininkatua, eikä enää suoraan risteyksen yli. Ratikka kääntyisi siis satamasta tullessaan vasemmalle Mechelininkadulle ja kaartaisi oikealle kohti Kamppia ja nykyiselle reitilleen Itämerenkadun risteyksen kohdalta.
Asukkaat tutustuivat suunnitelmaan kiinnostuneina. Epäilyksiä herätti muun muassa rakennustöiden mahdollisesti pitkäaikainenkin vaikutus alueen liikenteeseen. Moni Mechelininkadun tietyömaiden uuvuttama asukas haluaisi varmaan välillä nähdä seudulla jo normaalejakin liikennepäiviä.
Lauttasaaren silta peruskorjataan näillä näkymin ensi kesänä. Sillan uudistuessa sen autokaistojen määrää on tarkoitus vähentää. Tästä on käyty erittäin kiivaita keskusteluja niin lehtien palstoilla ja netissä kuin kaupungin järjestämässä lokakuisessa keskustelutilaisuudessa Lauttasaaressa.
Nyt sillalla on kaksi autokaistaa molempiin suuntiin. Jatkossa kaistoja olisi kaksi Lauttasaaren suuntaan, mutta enää yksi keskustaan.
Osa lauttasaarelaisista pelkää, että yhteydet keskustaan huononevat entisestään tällä ratkaisulla. Kaupungin mukaan 2+1-malli on perusteltu muun muassa siksi, että autoliikenne sillalla on vähentynyt huomattavasti.
Kevyen liikenteen kannalta ehdotus vaikuttaa parantavan nykytilaa. Kevyen liikenteen väylä olisi erotettu ajoradoista 80 senttimetrin turvakaistaleella. Tämä kaistale toisi mukavaa lisäturvaa sillalla itsenäisesti käveleville tai pyöräileville lapsille, joiden pärjääminen liikenteessä jännittää kotona odottavia vanhempia.
Lauttasaaren sillan suunnitelmia käsitellään kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa tänään tiistaina 20.11.