Raskas liikenne vie ravintola Cargon ja koirapuiston liipasimelle
Kaupunki hakee Jätkäsaaren liikenteen sujuvoittamiseksi järeitäkin ratkaisuja. Länsilinkin yli tai ali saattaa lähitulevaisuudessa mennä raitiovaunukiskot.
Länsilinkki on melko väljästi rakennettu alue. Iso alikulku kevyelle liikenteelle, koirapuistoa, vihreitä kumpuja. Tämä väljyys saattaa jatkossa kadota, kun kaupunki etsii paikkaa uusille liikenneväylille Jätkäsaaren liikenteellisen pullonkaulan purkamiseksi.
Julkisuudessa on syksyn mittaan esitetty ajatuksia muun muassa siitä, että Länsilinkin ali – tai miksei ylikin – vedettäisiin raitiovaunukiskot.
Länsilinkin suunnitelmavaihoehdoista keskustellaan Jätkäsaaren liikuntaillassa torstaina 25. lokakuuta.
Jos raitiovaunut ovat eri tasossa kuin kumipyöräliikenne, liikennerasitus Mechelininkadun ja Jätkäsaarenlaiturin risteyksessä vähenisi huomattavasti. Tämä helpottaisi jonoutumista, jota nyt syntyy aina, kun laiva purkaa Länsisatamassa.
”Kuulostaa aika hurjalta ajatukselta ja pitkältä prosessilta, jos ratikat kulkevat tästä yli tai ali”, ravintola Cargon yrittäjä Anni Eskeli sanoo.
Toimitusjohtaja Eskeli avasi yhdessä Kristiina Feketen kanssa Cargo Coffee & Kitchenin vuonna 2015. Merikonteistä rakennettu Cargo on lähes kiinni Länsilinkin siltarakenteissa. Se tuskin pystyisi jatkamaan toimintaansa, jos kaupunki laittaisi ratikat kulkemaan muutaman metrin päähän ravintolan sisäänkäynnistä.
Ratikkalinjan reitin alle jäisi todennäköisesti myös Länsilinkin alikulun toisella puolella oleva koirapuisto.
”Toivon, että ainakaan lähivuosina tähän ei tulisi mitään isoa remonttia. Tässähän lapsetkin paljon skeittaavat ja touhuavat”, Eskeli kuvailee.
Yrittäjä toivoo silti jonkinlaista ratkaisua alueen ruuhkiin. Kirkkonummelaistunut Eskeli asui vielä hiljattain Jätkäsaaressa, joten alueen ruuhkat ovat tuttuja.
Nytkin Eskeli joutuu välillä hakemaan ravintolaan tulevia toimituksia Verkkokaupan postista. Jos toimitukset ovat isoja, Eskeli ottaa auton alle. Silloin ajomatkoihin voi mennä kolmekin varttia, vaikka matka edestakaisin on alle kilometri.
Cargo on rakennettu määräaikaisella rakennusluvalla ja saa jatkaa näillä näkymin ainakin vuoteen 2024 saakka.
”Varmaan joku pykälä on olemassa, että jos kaupunki haluaa rakentaa tähän liikenneväylän, niin tuskin siinä yksi kahvila hirveästi vaikuttaa, kun puhutaan kaupunginosan liikenteen järjestämisestä.”
Cargon ravintolakiinteistön omistaa Definn Oy. Yritys on myös rakennuttanut kiinteistön. Definnin omistaja on Lassi Eskeli, kahvilayrittäjä Anni Eskelin isä.
Jätkäsaaren liikenneilta pidetään Tyynenmerenkatu 1:ssä sijaitsevassa Jätkäsaaren infokeskuksssa ja kirjastossa sekä pelastuslaitoksen liikuntasalissa, joka sijaitsee infokeskuksen yhteydessä.