”Rekkaliikennettä ei kannata erottaa henkilöliikenteestä”

 

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari työpaikkansa edustalla Satamatalossa Helsingin Olympiaterminaalilla.

 

 

Helsingin Sataman uusi toimitusjohtaja Ville Haapasaari uskoo, että tavaraliikenteen määrä lisääntyy lähivuodet.

 

Helsingin Sataman uusi toimitusjohtaja ei voi välttyä rekkaliikennekeskustelulta.

Ville Haapasaari kertoo että tavaraliikenteen kasvu johtuu Suomessa pari vuotta vallinneesta hyvästä taloudellisesta tilanteesta. Mitä paremmin taloudessa menee, sitä enemmän rekat liikuttelevat tavaraa maasta toiseen. Sen myötä rekkaliikenne myös Helsingin Satamien kautta todennäköisesti kasvaa lähivuosina.

”Tavaraliikenteelle on entistä enemmän kysyntää jatkossa. Se on sitten hyvä kysymys, miten kasvava liikenteen määrä jakaantuu Länsisataman, Katajanokan ja Vuosaareen välille.”

Rekkojen määrän vähenemistä Ruoholahden ja Jätkäsaaren kaduilla ei siis ole odotettavissa.

 

Rekkaliikenne herättää jatkuvaa keskustelua asukkaissa Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa. Usein esitetty kysymys on, että eikö rahtiliikenteen voisi siirtää Vuosaareen.

”Silloin koko järjestelmän pitäisi muuttua. Kaikki laivat ja matkustajaliikennekin pitäisi olla silloin Vuosaaressa. Siellä ei ole tällaiselle tarkoitettua infraa tai tilaa. Toisaalta matkustajat haluavat saapua ja lähteä kaupungin keskustasta. Se olisi paljon isompi ja pidempi polku, jollaista ei ole näköpiirissä”, Haapasaari vastaa.

”Samaan hengenvetoon voi sanoa, että kyllä me satamana yritämme saada lisää rahtiliikennettä ja matkustajia kulkemaan Vuosaaren kautta.”

Tällä hetkellä Saksaan liikennöivä Finnlines on ainoa, jolla on matkustajaliikennettä Vuosaaresta.

 

Tavaraliikennettä ei ole Haapasaaren mukaan mahdollista erottaa kokonaan matkustajaliikenteestä.

”Se, että pystytään samalla laivalla kuljettamaan sekä rahtia että matkustajia, on kuljetusketjun kannalta hyvin tehokas tapa, myös ympäristömielessä.”

Haapasaaren mukaan matkustaja- ja rahtiliikenteen yhdistäminen alentaa kuljetuskustannuksia ja matkustajalippujen hintoja.

Haapasaaren mukaan Helsingin Satama pyrkii olemaan hyvä naapuri Länsisatamassa.

”Tärkeänä osana tätä pyrimme hoitamaan yhteistyössä kaupungin kanssa asiat niin, että Satamalla on riittävä elintila siihen, että pystymme hoitamaan liikenteen järkevästi ja sujuvasti.”

Lue juttu kokonaan 9.5. 2018 ilmestyneestä Ruoholahden Sanomista

 

 

Rauno Hietanen

rauno.hietanen@ruoholahdensanomat.fi