Tuhat uutta latauspaikkaa sähköautolle – paikallisella pysäköintiyhtiöllä on huimat suunnitelmat
Ruoholahden Pysäköinti päätti juuri uusia kaikki alueen parkkipaikkansa sopiviksi ladattaville autoille.
Yhtiöksi paikallinen pysäköintifirma on hieman erikoinen.
Ruoholahden Pysäköinti Oy:llä on muun muassa sääntö, että jokaista viittä ulkoparkkipaikkaa kohden pitää olla istutettuna kolme puuta.
”Puusääntö ihan kirjattu asemakaavaan, se on lähtökohta suunnittelussa”, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Heikki Miettinen.
Miettinen on toiminut pysäköintiyhtiön hallituksessa yli kaksikymmentä vuotta.
”Minultakin kesti kymmenen vuotta ymmärtää, että emme hoida vain pysäköintiruutuja vaan pidämme ympäristöstä huolta”, Miettinen jatkaa.
Ruoholahden Pysäköinti juhlii pyöreitä tänä vuonna. Yhtiö perustettiin 30 vuotta sitten. Juhlavuotta vietetään huomaamattomasti. Huomaamattomuus leimaa muutenkin pysäköintiyhitötä.
”Silloin olemme onnistuneet, jos olemme saanet itsemme näkymättömäksi ympäristössä, missä meillä on siistiä ja missä me kaikki asukkaat viihdymme.”
Siisteyttä haluttiin parantaa esimerkiksi led-valaistuksilla, jotka vaihdettiin vanhojen himmeiden katuvalojen tilalle alueen pysäköintialueilla muutama vuosi sitten.
Ruoholahden Pysäköinnin asukkaista suurin osa on hiljaisen tyytyväisiä. Miettisen mukaan heille riittää, että heidän parkkipaikkansa tolppa on suorassa, eikä kukaan pysäköi omalle paikalle.
Tyytymättömiäkin on, mutta Miettisen mukaan pieni osa.
”Jotkut valittavat, etteivät saa autopaikkaa 20 metrin päästä ulko-ovestaan. Kierto autopaikoissa on aika hidasta. Ulkopaikoilla täyttöaste on 95 prosenttia ja hallipaikoissakin 92 prosenttia.”
Miettinen kertoo, että yhtiön saaman palautteen perusteella joistain asukkaista tuntuu, ettei heidän pysäköintialuettaan valvota sillä tarkkuudella kuin kaupungin muita katuja.
Pian kaikille Ruoholahden ja osin Jätkäsaaren parkkipaikolle on luvassa suuria muutoksia. Pysäköintiyhtiöllä on yli 1100 autopaikkaa, joissa kaikissa on sähkötolppa.
Yhtiö vaihtaa ensi vuodesta alkaen kaikki autopaikat sopiviksi ladattaville autoille. Yhtiöllä on jo nyt muutamia kymmeniä latauspaikkoja, mutta suurin osa on tavallisia tolppapaikkoja, jotka on tarkoitettu auton esilämmitykseen, eikä niitä saa käyttää sähkölataukseen.
Sähkömuutostöiden jälkeen uudistetuista yli tuhannesta tolpasta irtoaa 3,6 kilowatin teho.
”Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos parkissa on sähköauto, joka seisoo paikoillaan 15 tuntia vuorokaudessa, niin voit saada sen ladattua 200 kilometrin matkalle”, Miettinen kuvailee.
Päätös latauspisteistä syntyi yhtiön hallituksen kokouksessa lokakuussa. Taustalla oli asiakkaille teetetty kysely, jonka viesti oli selvä: latauspaikkoja tarvitaan paljon lisää.
Kun sähkötolpat uusitaan, ne saavat myös älyä.
”Pysäköinnintarkastaja voi ajaa ohi ja etäältä tarkistaa ovatko autot Ruholahden pysäköinnin asiakkaita ja pystyy sakottamaan heti, jos eivät ole.”
Kännykkäsovelluksella voi jatkossa näpytellä uuden rekisterinumeron, kun auto vaihtuu, tai vaikka illan ajaksi vieraiden rekisterinumeron. Tähän pysäköintiyhtiön on tarkoitus valita sopiva operaattori, jonka kautta myös energiankulutus eli ladattu sähkö todennäköisesti laskutetaan.
Ruoholahden Pysäköinti oli ensimmäiset kymmenen vuotta Helsingin kaupungin ja Ruoholahtea rakentaneiden rakennusyhtiöiden omistama.
Pysäköintyhtiö perustettiin, jotta saataisiin alueellisesti hoidettua – eikä esimerkiksi kortteli tai tontti kerrallaan – kaavan mukaiset autopaikat Ruoholahteen.
Erinäisten vaiheiden jälkeen yhtiö siirtyi täysin nykyisten omistajien eli alueen 34 taloyhtiön omistukseen noin kaksikymmentä vuotta sitten.
Ruoholahden Pysököintiyhtiön sähkötolpallinen autopaikka maksaa tällä hetkellä 37 euroa kuukaudessa. Paikkoja voivat hakea alueella asuvat ja paikalliset yritykset.
Miettisen mukaan kuukausimaksu on poikkeuksellisen halpa verrattuna esimerkiksi kaupungin pysäköintilupaan.
”Asukkaat eivät aina ymmärrä tätä edullisuutta”, Miettinen sanoo.
Alueella toimii myös Jätkäsaaren Pysäköinti Oy, jolla on kolme parkkihallia alueella: Rokkiparkki, P-Atlas ja P-Saukonlaituri. Hallipaikan vuokra näissä kohteissa on 100 euroa kuukaudessa.
Yksityiset hallipaikat keskustan alueella voivat maksaa noin 300 euroa kuukaudessa.
Rauno Hietanen
Jätkäsaari–Ruoholahti-lehti
Lue koko artikkeli marraskuun 2021 lehdestä, pääset näköislehteen tästä nopeasti latautuvasta linkistä